Volvo CAN bus mittaristotesteri

Arduino + MCP2515 CAN bus adapteri

Ohjelma CAN-viestin lähettämiseksi

#include <SPI.h>
#include "mcp_can.h"

const int spiCSPin = 10;
MCP_CAN CAN(spiCSPin);

unsigned char volvoClusterActivate[8] = {0xCC, 0x51, 0xB2, 0x2, 0x80, 0x0, 0x0, 0x0};

void setup()
{
    Serial.begin(115200);

    while (CAN_OK != CAN.begin(CAN_125KBPS, MCP_8MHz))
    {
        Serial.println("CAN BUS Init Failed");
        delay(100);
    }
    CAN.init_Mask(0,1,0);
    CAN.init_Filt(0,1,0);
    CAN.setMode(MODE_LISTENONLY);
    Serial.println("CAN BUS  Init OK!");
}

void loop()
{
    unsigned char len = 0;
    unsigned char buf[8];
    int incomingSerial = 0;

    if(CAN_MSGAVAIL == CAN.checkReceive())
    {
        CAN.readMsgBuf(&len, buf);

        unsigned long canId = CAN.getCanId();

        Serial.print("ID: 0x");
        Serial.print(canId, HEX);
        Serial.print(": ");

        for(int i = 0; i<len; i++)
        {
            Serial.print("0x");
            Serial.print(buf[i], HEX);
            Serial.print(", ");
        }
 
        Serial.println();
    }

	if (Serial.available() > 0) 
	{
		incomingByte = Serial.read();

		if(incomingSerial =='s')
		{
			CAN.setMode(MODE_NORMAL);
			Serial.print("Sending CAN request\n");

			CAN.sendMsgBuf(0xFFFFE, CAN_EXTID, 8, volvoClusterActivate);

			CAN.setMode(MODE_LISTENONLY);
		}
	}
}

Renault Megane sisätilanpuhaltimen moottorin vaihto

Pyyhkimien varsien irrotus. Tiukassa olivat…

Suojat pois

Yhden pultin avaus vänkärin puoleisesta aukosta. Tämän jälkeen pienempi kotelon osa liukui vänkärin puolta kohden ja varsinainen tuuletin kotelo pääsi tulemaan ulos.

Lisäksi irrotin akun, akun telineen ja jäähdytysnestesäiliön, jolloin koko ilmastointiputkihässäkkä mahtui nousemaan mukana. Alumiiniputkien nitkahtamista täytyy erityisesti varoa!

MF265 jäähdyttäjän korjaus

Reiän ympäristön puhdistus hienolla santapaperilla ja asetonilla.

Paikkaus kuumailmajuotosasemalla ja tavallisella lyijyllisellä elektroniikkatinalla

Hyvä tuli!

Almeran mätäpaikkaus

Aiemmin huonoiksi valinnoiksi todettu:

  • Ruosteen hionta (kaikki pois) ja
    • maalaus
    • sinkkimaalaus (spray tai pensselillä mikä tahansa ”normaali” painoinen maali)
    • kitti kaikissa muodoissa
    • Wurth sinkkimaali –> hiukan parempi, mutta ruostuminen jatkuu huokosista

Tällä kertaa testissä fosforihappo ja Wurth sinkkimaali -yhdistelmä

Alkutilannetta:

Välineet:

Hionnan jälkeen

Hitsausta ja fosforihappoa

Pesu ja sinkkiä

Jotain suojaa myös sisäpuolelle hitsisaumojen päälle

Ja vielä pintamaalia

Sitten vain odottamaan loppuuko jo muu osa autosta ennemmin kuin maali varisee

Renault Clio II ECUn käynnistykseneston ohitus

Vanhasta Clio II:sta irrotetusta moottorista olisi tarkoitus askarrella paikallismoottori ilman ylimääräisiä auton oheiskilkkeitä. Tätä varten myös Sirius 32 ECU täytyisi saada toimimaan yksinään.

Ecun käynnistykseneston ohitusta varten synkronointitieto nollattiin ja ECUn sisälle lisättiin emulaattori, joka matkii auton käynnistyksenestomoduulilta tulevaa signaalia: https://www.ebay.com/itm/Universal-SQU-OF68-Car-Emulator-Diagnostic-Supports-IMMO-Seat-Occupancy-Sensor (6 eur)

Ecun tila nollauksen jälkeen. Koodia ei ohjelmoitu, käynnistyksenesto aktiivinen.

Emulaattori paikalleen

Ecun tila emulaattorin lisäyksen jälkeen. Ecu synkronoitunut emulaattoriin.

Ecu testipenkissä